
Pedal gummi till bil
Pedal gummi till
Pedal gummi: användbar information
Så upptäcker du fel på gaspedalen
Du behöver en multimeter för att kontrollera komponentens prestanda. Ställ in den för att mäta motstånd, dvs., ohms, och anslut motsvarande poler till komponenten som skall testas. När du tryck ned pedalen så ska motståndet förändras smidigt. Skarpa förändringar i de uppmätta värdena tyder på att delen måste bytas. Eftersom enhetens design kan variera mellan bilmärken och modeller så måste du se i ditt fordons medföljande tekniska manual för att veta hur du ska koppla testavkännarna till enheten ifråga.
Mer omfattande undersökning av gaspedalen går bara att utföra på en verkstad som använder sig av särskild diagnostikutrustning för detta.
Du måste kontrollera gaspedalen mer ingående om du hittar följande symptom:
- Check Engine/Kontrollera motorn» blinkar på instrumentpanelen;
- förlorad motor kraft;
- dödgång;
- instabila motorvarvtal, långsam ökning av motorvarvtal;
- inget svar från bilen när du trycker ned pedalen;
- ökade motorvarvtal vid tomgång.
Orsaker bakom ett fel på gaspedalen
Generellt går komponenten sönder på grund av utslitna kontaktbanor på potentiometern. Oanvändbara kontakter leder till förändrat motstånd i sensorerna vilket får den elektroniska styrenheten att ta emot inkorrekta signaler. Liknande effekter kan också bero på bildade avlagringar som lägger sig på kontaktelementens ytor.
När gaspedalen blir helt oanvändbar så brukar det bero på trasiga kablar eller en kortslutning. Vanligen inträffar dessa fel av otillräcklig länkage mellan kontakterna: dålig kontakt leder till spänningsfall vilket i sin tur gör att kablagets isolering förstörs.
Våldsam körstil såsom att trycka ned gaspedalen snabbt och så långt som det går kommer att slita ut komponentens bussningar och returfjäder snabbare. Detta skapar dödgång vilket ökar komponentens fria spel.
Pedal beläggningens klipp kan skadas på grund av oförsiktig montering. Det händer att fel bultar väljs när kupén moddas t.ex att aluminium beläggningar installeras istället för vanliga. Då kommer enheten att fungera men pedalens rörelselängd blir begränsad på grund av för långa fästelement vilket försämrar fordonets dynamiska egenskaper rejält.
Så lagar du gaspedalen
Enheten kan bara lagas vid mindre skador som exempelvis om belägget har spruckit. Då kan du investera i en särskild sats som består av kopplingspedal beläggningar, gaspedal beläggningar samt bromspedal beläggningar. Om det går så ska du helst välja delar som har särskilda gummi inlägg som hjälper förarens fötter att lägga sig på deras yta mer säkert.
Defekt kablage och utslitna bussningar kan också bytas. Vid svårare fel så måste en ny pedal installeras.
Så byter du ut gaspedalen
Du kan byta ut komponenten själv. Följ bara dessa steg i följande ordning:
- Koppla loss negativa polen från batteriet.
- Lossa på klippen och koppla ur anslutningsplinten ur sensorn.
- Skruva loss fäs tmuttrarna och ta bort enheten från tapparna.
- Installera den nya delen och dra åt fästelementen enligt angivet vridmoment som finns i fordonets medföljande tekniska manual.