
Parkeringssensor bak och fram till bil
Backsensor till
Backsensor: användbar information
En Park Distance Control är en parkeringshjälp som används i många moderna fordon. De klassiska parkeringshjälpmedel var passiva, dvs de insisterades t.ex. från sidomarkörer för att göra orientering enklare. Moderna parkeringshjälpmedel arbetar aktivt. Med ultraljud, radar och kameror och motsvarande sensorer gör de parkering mycket lättare. Det finns också självstyrande system där parkering sker nästan helt automatiskt. Föraren måste sättas i fordonet endast i en specifik position framför parkeringsplats. Resten gör Park Distance Control själv. I många system måste dock föraren trycka på bromspedalen.
Ju mer komplex Park Distance Control är etablerad, desto svårare är det att felsöka den. I enkla system som består främst av distanssensorer, är felanalys ganska enkel. Det kan vara särskilt dyrt att reparera självstyrande system. När ett fel uppstår stängs Park Distance Control av tills en utredning har skett. Annars kan det leda till fel vid parkering vilket kan leda till skador på din egen bil eller en annan bil.
Om parkeringshjälp inte fungerar, minskas komfort, men det är inte att stort problem. Reparationen bör utföras i en verkstad. För en amatör är redan felsökning nästan omöjligt, eftersom motsvarande testutrustning inte förekommer. Hos oss kan du också köpa en kamaxel, en oljekylare, ett hjullager, en hjulnav, en pushbärare, en bränslemätare, en kulled eller annan del. Vårt sortiment är omfattande och innehåller ett antal bilmärken. Vår webbutik är tillgänglig dygnet runt.
Defekt Parktronic
- Sensorfel;
- Trasig kontrollbox;
- Kretsbrott;
- Trasigt membran;
- Trasiga eller brända kablar.
Tecken på defekt Parktronic
- Inga varningssignaler;
- Signal som indikerar fel i det interna systemet aktiveras;
- Signal visas trots att det inte finns några hinder;
- Felbedömning av avståndet till ett hinder;
- Det bakre parkeringssystem aktiveras när fordonet rör sig framåt.
Orsaker till defekt Parktronic
- Produktionsfel;
- Fel i styrenheten;
- Tejpen är smutsig eller påverkad av fukt;
- Vatten ha tagit sig in i kretsen;
- Delen har skadats av slag;
- Delar är felaktigt installerade;
- Ultraljudsgivare är smutsiga.
Diagnostik
Den elektroniska enheten som är en del av systemet måste kontrolleras årligen. För detta måste du aktivera Parktronic (tändning måste vara på), och sätta fingret på membranet. Om delen fungerar korrekt, kommer denna att vibrera och skaka. Kontrollera sedan om din Parktronic är smutsig, eller om det finns fukt i den. Om givaren är ren och torr, kontrollera ledningar och styrenhet. För diagnostik av ledningar används en multimeter. För att vara säker på att kretsen inte är stängd, ta bort locket och gör ett test av motstånd. Om mätaren inte ger utslag, är ledningarna trasiga. För att bedöma om en sensor är trasig, undersöker du dem en efter en. Indikatorn på en trasig Parktronic kommer inte att fungera. Slutligen bör du kontrollera om parkeringssensorns sensorn är korrekt inställd.
Att reparera en Parktronic
Om du hittar felet, kan du göra vissa reparationer på egen hand. För att göra detta, gör följande:
- Rengör tejp och sensor från smuts och fukt;
- Rengör sensorns fäste;
- Återställ kretsen om den är skadad,
- Ställ sensorkänsligheten genom att justera motståndet.
Om en Parktronic skadas av mekanisk nötning, behöver den bytas ut. I detta fall är det rekommenderat att använda experthjälp. Reparationer kan inte åtgärda mekaniska fel på den elektroniska styrenheten. Här behöver även systemdelar bytas ut. Om regulatorn inte fungerar som ett resultatet av fuktpåverkan, kan den repareras. För detta väljer du relevant krets och ersätta alla trasiga samtidigt. För att åtgärda, ta bort kontrollen till strömkällan och torka torrt. Se till att elementen fungerar och installera nya, använd inte gamla mikrokretsar.