
Backljuskontakt till bil
Brytare backljus till
Brytare backljus: användbar information
Så upptäcker du fel med backljusets brytare
För att inspektera delens funktionsduglighet behöver du en multimeter som försetts i kontrolläge. Anslut avkännarna till motsvarande poler hos delen som skall testas. För mer exakt mätning och för att förhindra kortslutning så rekommenderar vi dig att ansluta multimeterns avkännare till sensorns kontakter genom två isoleringskablar. Lägg in backväxeln på växellådan. Om du inte hör någon ljudsignal när backväxeln är på eller av, så tyder det på en kortslutning inuti komponenten. Du kontrollerar sensorn borttaget från fordonet genom att ta tag i plungern med din hand.
Om du inte har en multimeter så kan du använda dig av en testlampa. Anslut en av dess kontakter till batteriet och den andra till en av brytarens poler. Den andra polen hos brytaren kopplas till batteriet. Om du inte ser något ljus när kolven aktiveras så tyder det på ett fel med sensorn. Om lampan lyser oavsett plungerns position så tyder det på att kontakterna är stängda.
Du kan identifiera att backljusbrytaren måste inspekteras på följande tecken:
- ljuset slås ej på när du lägger i backväxeln;
- backljusen är påslagna hela tiden;
- ljuset flimrar när du backar med fordonet;
- oljeläckage underifrån sensorn.
Orsaker bakom fel med backljusbrytare
Många fel med brytare brukar orsakas av ett trasigt hus, med konsekvensen att fukt och smuts kommer in i komponenten. Detta leder till oxiderade kontakter och öppna elektriska kretsar. Dessutom, om olja kommer in i delen från växellådan så kommer strömmen att inte få flöda fritt eftersom olja inte leder ström.
Ibland så kan fel med brytaren till backljuset orsakas av nötning i den rörliga kontakten vilket leder till att kretsen inte längre stängs när kolven trycks på. Om returfjädern är sliten så kommer kontakterna att hela tiden vara stängda vilket gör att backljuset inte stängs av.
En inkorrekt justerad kolv på vissa sensorer kan få membranet att brista. Då måste du byta ut brytaren. Om kolvens längd inte är tillräcklig för att aktivera den så brukar du ibland kunna lösa det genom att justera dess längd.
Oljeläckage under sensorn brukar orsakas av för högt applicerat tryck när du skruvar in den eller för att delen är lågkvalitativ.
Så byter du ut brytaren till backljuset
Delen går ej att laga. Om problemet inte kan elimineras genom att rengöra kontakterna eller justera kolven så ska du installera dit en ny brytare. Du kan byta ut delen på egen hand med hjälp av följande procedur:
- Placera bilen på en ramp elleröveri en grop.
- Lägg i handbromsen.
- Plocka bort vevhuskåpan.
- Koppla loss kontakten från brytaren.
- Lägg en behållare under växellådan och skruva loss komponenten.
- Agera snabbt för att förhindra oljeförlusterna genom att dra ut brytaren från sin monteringsplats och installera den nya på plats fort.
- Fyll på med smörjmedel i transmissionen till nödvändig nivå.