Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
CITROËN Jumper I Skåpbil (230) bilar: tekniska specifikationer, versioner och utföranden
Citroën Jumper I (230 L) bilarna är 2- och 3-sits vans som tillverkades mellan 1994 och 2002. Deras debut gick av stapeln vid Geneva Motor Show. Den berömda italienska designern Giorgetto Giugiaro från ItalDesign studion skapade exteriören för bilen. Han lyckades skapa en motståndskoefficient på enbart 0.35, relativt lågt för bilar i det här segmentet. Att bilen var praktisk, pålitlig och mångsidig gjorde den uppskattad och vann den prestigefulla titeln “International Van of the Year” år 1994. Registrera dig på vår hemsida för att alltid ha möjligheten att köpa reservdelar för Citroën Jumper I (230 L) till otroligt låga priser. Lägg till komponenter du är intresserad av till din önskelista och vi kommer informera dig om när de är rabatterade.
Tekniska specifikationer för Citroën Jumper I (230 L)
Citroën Jumper I (230 L) bilarna kunde ha en kort, medium eller lång hjulbas: 2850 mm, 3200 mm eller 3700 mm. Längden på bilen var 4749 mm, 5099 mm eller 5599 mm. De kunde kombineras i olika höjder: 2150 mm, 2470 mm, 2725 mm eller 2860 mm. Bredden på bilen var 2024 mm. Markfrigången låg på 110 mm. Den främre stötdämpningen var oberoende och den bakre beroende, bägge enkla och pålitliga. Bilen hade 4 dörrar och den bakre konventionell med två gångjärn.
Beroende på längd/höjd ratio för bilen kunde lastutrymmet variera mellan 7 och 14 m3. Bakom förarsätet installerade tillverkaren en skyddande metallnät. Ryggen på passagerarsätet kunde fällas vilket gjorde det möjligt att transportera långa objekt.
Skivbromsar var enbart installerade på den främre axeln. Den bakre var utrustad med trumbromsar.
Huvudversioner
Över 10 versioner av Citroën Jumper I (230 L) producerades under tillverkningsåren: de flesta av dem var diesel versioner. Som regel var de framhjulsdrivna med det fanns även fyrhjulsdrivna versioner.
33LH 2.8HDi versionen var en av de mest kraftfulla. Den hade en 146 hästkrafter, 4-cylinders och 8-ventilers motor, producerad av SOFIM. Tack vare turboladdare och kylare hade motorn ett maximalt vridmoment på 310 Nm som nåddes vid 1500 rpm. Bilen kunde accelerera från 0 till 100 km/h på 20.2 sekunder, och topphastigheten var 146 km/h. Common Rail systemet säkerställde en optimal bränsleförbrukning: 12.8 liter per 100 km vid blandad körning. Den maximala lastkapaciteten var 1100 kg. En 5-växlad manuell växellåda var relativt pålitlig och gick sällan sönder. Men motorn var väldigt känslig för kvalitén av motoroljan: även den minsta avvikelsen från den rekommenderade intervallen för byte av oljefilter och själva oljan kunde leda till en dyr reparation.
Utrustningsnivåer av Jumper I (230 L)
Jumper I (230 L) vans var utrustade med enbart de nödvändigaste funktionerna. Som regel var även låsningsfria bromsar erbjudna som tillval. Dessutom fanns air-conditioner, elektriska fönster, airbags fram och ljudsystem tillgängliga för en extra kostnad.