Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil

-
Information
I de flesta fallen så kan du inte inspektera ramsidobalken utan att först avlägsna den från fordonet. Och om du då vill bedöma komponentens tillstånd på egen hand så begränsas du till att bara kolla på karosseriets geometri. Kontrollera att alla dörrar stängs med samma applicerade kraft, och på samma nivå till förhållande till karosseriet. Använd sedan måttband för att mäta avståndet mellan stötdämparfästena, hjulens spårvidd, dörröppningarnas diagonaler, och jämför resultaten med de data som finns angivna i fordonets medföljda tekniska manual. För mer detaljerad kontroll så behöver du särskilda testbänkar vilket kräver att du tar hjälp från närmsta servicestation.
Du kan behöva diagnostisera ramsidobalken om du hittar följande slags symptom:
Ramsidobalken är ett bärande element hos karosseriet som utsätts för stora krafter vid en kollision. Därför brukar dess vanligaste fel vara en intensiv fysisk stöt vid olyckor. Efter en vägolycka så brukar komponenten bli deformerad eller spricka.
Ramsidobalkarna kan också böjas på grund av att du kör med fordonet på lågkvalitativa vägar, eller på andra terränger än vanliga vägar, då fordonet körs över hinder och gupp, och om detta sker vid höga hastigheter så påfrestas komponenterna mycket mer än vanligt.
Exponering för fukt och vägkemikalier kan leda till korroderad ramsidobalk med tiden. Du förhindrar detta genom att fixa mindre sprickor och lackflisor direkt efter du har upptäckt dem.
Att laga ramsidobalken kräver mycket dyr utrustningen och därför så kan detta slags arbete bara utföras vid dedikerade servicestationer. Mängden arbete och vilka återställningsmetoder som används beror på vad för slags skada det är tal om och hur omfattande den är.
Vid korrosion i perforeringen så kan du laga ramsidobalken med gas- eller elektrisk svetsning om det inte har spridits över hela komponentens yta. Det defekta området rengörs och svetsas över och svetspunkterna täcks med korrosionsbeständiga medel, som exempelvis bituminöst fogämne.
Små deformationer elimineras genom att fixa dem på en specialbänk. Svårt deformerade områden brukar skäras ut och nya delar svetsas fast på deras ställen så tillvida inte deras områden är för stora.
Vid större skador så kan inte ens högkvalitativa reparationer garantera dig ursprunglig styrka hos fordonet och då är det bättre att bara byta ut ramsidobalken istället.
Du kan inte byta ramsidobalken på egen hand om du inte har färdigheterna och utrustningen som krävs för det. Du kommer åt komponenten genom att plocka isär motorn och kylarna, montera ned främre hjulupphängningen, och koppla loss underramen och andra komponenter. Efter detta så kan den skadade ramsidobalken jämnas på en specialbänk för att uppfylla bilkarossens bestämda geometriska parametrar samt hjulupphängningens parametrar. Efter allt detta så kan du sen byta ramsidobalken.