Stötfångare bil
Kofångare till
Kofångare: användbar information
Stötfångare finns det i varje bil. De är i den främre och bakre delen av fordonet och bör minska kraften i strejker och olyckor. Tidigare namnet "buffert" inte längre passar moderna maskiner. Klassiska buffertar tillverkas av metall och nu är stötfångarna av skumplast. Utnämning av stötfångare har inte förändrats. Materialet deformeras och sålunda absorberar energi. Bumper mjukar slaget och därmed minskar effekterna av en kollision.
Stötfångare ger skydd inte bara för passagerarna. Denna detalj av bilen kan skyda en cyklist eller fotgängare vid en olycka. Även när konventionella buffert kan skada cyklar och fotgängare, mjukar stötfångare slaget avsevärt. En ytterligare fördel med stötfångaren är att vid låg kollision får den ofta inga skador. I bufferten är det tvärtom, med små sammanstötningarbildas en buckla i de flesta fall. Efter kollisionen bör du inspektera stötfångaren. Om strukturen är skadad minskas sedan i efterföljande kollisioner skyddets effektivitet. Om yttre skador kan knappast ses i den inre delen kan gömma ett allvarligt problem.
Om det är en liten skada kan du i de flesta fall göra reparationer. Du bör kitta repor eller bucklor, och sedan färga stötfångaren igen. Varje bilist kan ersätta stötfångaren. För att byta måste du ta bort strålkastarna. Om du letar efter reservdelar till bilen, föreslår vi att du tittar på vår webbutik. Här hittar du oljepumparna, bromscylindrar, växellåda, remmar, bränsletankar och många fler till överkomliga priser.
Så upptäcker du defekter hos stötfångaren
Vanligen är det lätt att upptäckta defekter hos stötfångaren genom att titta på den. Professionell diagnostisering av komponenten utförs för att beräkna hur skadad delen är och hur reparationen skall gå till än att bara ta reda på att delen är skadad.
Följande tecken tyder på att du behöver diagnostisera stötfångaren:
- körning följs av konstiga ljud;
- stötfångaren vibrerar för mycket vid körning;
- ökat glapp mellan komponenten och bilens karosseri;
- delen har nästan gått sönder helt och hållet.
Orsaker bakom defekter hos stötfångaren
De vanligaste defekterna med stötfångarna är mekaniska skador, flisor, repor, sprickor och brott. De syns på grund av stötar med andra fordon, när du kör över hinder som när du exempelvis ska parkera, och på grund av slag från stenar och andra fasta objekt när du kör på lågkvalitativa vägunderlag. Risken för skador på stötfångaren ökar också när du kör mer aggressivt med ditt fordon. Under kallare årstider så ökar också risken på grund av tunga snöbollar som kan flyger in i fordonet underifrån.
Stötfångaren utsätts för stora påverkningar från miljömässiga faktorer. Förändringar i temperatur, smuts, fukt, direkt solljus och vägämnen kan leda till skador på komponentens olika material. Om du ignorerar små repor eller lackflisor är mycket farligt: dessa defekter ökar risken för korrosion (för metallstötfångare). Plastiga stötfångare kan smälta vid påverkan från extremt höga temperaturer, som exempelvis när det brinner. De dåligt fästade eller lösa fästelementen ökar risken för komponentbrott så därför är det viktigt att inspektera bultarnas fästelement och deras åtdragningar.
Så lagar du stötfångaren
- Om det finns små repor eller mindre skador på lackens yta så blir du väck dessa defekter med hjälp av poleringsprodukter. Vid behov så täcks ytan även med matchande lackfärg. Om stötfångaren har drabbats av större repor så ska du fylla och polera dem skadade delarna innan du lackar om dem. Se även till att låta dem torka först.
- Du eliminerar bucklor på plastkomponenterna genom att värma upp ytan med en värmepistol först och sedan återställa den till sina ursprungliga former med specialverktyg. När stötfångarens verktyg når ett viss värde så ska du fylla på och lacka om. För att eliminera defekter på metallkomponenten så använder du dig av en hammare och en stans eller tillplattutrustning.
- Om stötfångaren produceras med kall gjutningsteknik så ska du använda dig av ett speciallim för att avlägsna defekten, i de flesta fallen polyuretan. Ytan ska först rengöras och avfettas innan dock.
- Komponenter som tillverkades med varm gjutningsteknik ska lagas med hjälp av termisk svetsning. Detta låter dig effektivt ta bort sprickorna, brotten och flisorna.
- Brott i komponenterna som är tillverkade av polyesterharts kan du lösa med lamineringsmetoder. För att laga skadorna så placeras särskilt förstärkt nät med lim inuti komponenten medan förlorade komponenter byts ut mot liknande sådana. Fyll i ytan efter den har hårdnat.
Så byter du ut stötfångaren
Om det visar sig omöjligt att laga stötfångaren så skall den bytas. Vissa bilägare kan byta ut delen på egen hand och på så vis spara pengar. Men utbytet tar lång tid och om du saknar erfarenheterna, verktygen och hur du skall gå tillväga med utbytet så kan felaktigt utbyte leda till oönskade resultat. Därför rekommenderar vi att du ber om hjälp från experter.