
Innerskärm bil
Hjulhuset till
Hjulhuset: användbar information
Hjulhuset är fördjupningen i kroppen som inrymmer hjulet i en bil. Den har två viktiga funktioner. Den skyddar fotgängare och andra fordon, eftersom hjulet är belägen inuti kroppen. I Formel 1 används bilar utan hjulhuset. Därigenom finns det en risk för att hjulen rör sig i en kollision en vagn i luften. Den andra funktionen är att fånga smuts och vattensprut under körning. För detta ändamål finns det även hjuletväl som är monterade i styrhytten.
Hjulhuset är teoretiskt särskilt mottagligt för korrosion. Därför är det en korrosionsresistent material som används. På det sättet kan även en stenskott inte bli något problem. Skador kan uppstå ändå, t.ex. genom mekanisk stress i en olycka. Ofta är dock endast hushjulet påverkas och det kan bytas relativt enkelt. Detta är ofta hjulet som tas bort. Om det finns stora skador på hjulhuset är det svårare att reparera det. Möjligen behövs en hjulinställning. Därför är detta objekt för svår för en amatör.
Hjulhuset är relativt litet i vissa fordon. Detta kan bli ett problem när snökedjor ska höjas. I vissa fall är detta inte möjligt. Detta bör redan beaktas när man köper om fordonet används i en region som kräver användning av snökedjor ibland eller ofta. Det kan också vara möjligt att använda en mindre däck med snökedjor. Letar du efter en bagagelucka, en vevstake, en fender, en kondensator, en lambdasensor, en styrväxelpump, en bränsletank eller en annan viktig del för din bil? I vår webbshop hittar du alla bildelar som du behöver för din bil.
Felaktiga hjulhus
- Deformation av delen;
- Deformerad metall på grund av varierande belastningar;
- Synlig rost;
- Navkapslar eller delar är skadade;
- Sidodelar fungerar inte på rätt sätt,
- Små sprickor och andra defekter på ytan från mekanisk stress.
Tecken på defekta hjulhus
- Synligt slitage på delar;
- Knackar och skrapar under körning;
- Hjul viner och bankar i svängar;
- Hjulet gör ovanliga ljud under drift.
Orsaker till defekta hjulhus
- Effekten av fukt och kemikaliers påverkan under en lång period;
- Felaktig fastsättning av hjulsidor eller skruvar som har lossnat;
- Monterade hjulhus anpassade till en annan bilmodell;
- Olyckor eller påkörning av fasta föremål under körning;
- Felaktig installation av hjulen;
- Smutsen har inte tagits bort från hjulhusen och bristande underhåll.
Diagnostik
Du bör undersöka tillståndet på hjulhusen regelbundet. För detta gör du en visuell inspektion, och här måste hjulet först tas bort. Om du hittar rost eller skador, behöver du eventuellt göra en reparationer.
För att undersöka det inre hjulhuset, tar du loss det, och denna del skall kopplas från sidodelen och fästelementen ska tas bort.
Livslängden på hjulhusen har inga begränsningar. Med korrekt underhåll behöver du inte byta dessa under bilens livslängd.
Reparation och byte av hjulhusen
Reparationsarbeten klassificeras som en förstärkning av strukturen och eliminerar skador.
För att förlänga hjulhusens livslängd till max, använda rostskyddsmedel och lager av grus och andra fasta föremål på hjulhusets ytor skall tas bort. Låsningar och förstärkningsplattor fungerar som ytterligare vakter. De svetsas på i händelse av att hjulytan har fått mindre skador.
När du installerar hjul med en diameter större än standard, fästs särskilda hjulhusförlängningar. Detta gör det möjligt för hjulet att rotera fritt utan att röra hjulet rutan ytan.
Plattorna är avsedda att reparera mindre sprickor eller brott. De kan vara svetsade eller limmas på med hjälp av ett särskilt lim.
Om det inte finns några synliga defekter, men du hör ett högt ljud hörs under körning, rekommenderar vi att du täcker hjulhusen med ljuddämpande material som kan vara bituminösa material. Det ljudisolerande materialet läggs på i flera lager, därför utförs sådant arbete bäst i en verkstad.
Om hjulhusen har utsatts för avsevärd mekanisk skada till följd av en bilolycka, ska nya delar monteras. Svår rost är en annan indikation på att de måste bytas ut. Detta sker när fordonet har varit utomhus under en längre tid.