Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Centrallås tillåter bilägare stänga alla dörrar genom att stänga bara förardörren. I äldre modeller bör de bakre dörrarna och låsdörren till tanken stängas separat. I moderna bilar är oftast just en sådan centrallås monterad. De flesta av dem arbetar med hjälp av el. I äldre system är det ett vakuumsystem som stänger dörrar. Det är också nödvändigt att skilja mellan system som genom radio eller infraröda signaler från system som låser centrallåset endast manuellt.
På de flesta moderna bilar behöver du bara stänga förardörren. Resten av låsen öppnas eller stängs med fjärrkontroll. För att öppna eller stänga dörren kan du trycka antingen på en knapp eller göra det direkt via lås på dörren. Skador av centrallås orsakar skador på hela systemet. Endast i sällsynta fall skadas bara dörren. Därför är det nödvändigt att genomföra en reparation av säkerhetsskäl om systemet skadas. I de flesta med gamla bilar kan du helt enkelt installera en ny centrallås.
Installationskostnader är relativt höga, eftersom det är nödvändigt att avlägsna det mesta av inredningen. Med vägledning och med rätt verktyg kan detta arbete utföras självständigt.Om centrallåset fungerar korrekt, kan du inte alltid omedelbart fastställa orsaken till felet. Därför bör du kontakta ett servicecentrum när låset går sönder. Om du behöver en ny ABS-givare, torkarblad, remspännare eller andra detaljer, kontakta oss. Vår webbutik är öppen dygnet runt.
Proceduren för att diagnostisera denna komponent beror på vilka symptom som orsakade deras fel. Om centrallåsets element inte svarar på dina kommandon så ska du kontrollera deras drivdon och kablarna anslutna till dem. Om hela systemet inte svarar så kan det vara huvudkretskortet som är trasigt. Dessutom ska du kontrollera att säkringen inte har gått och att inga kortslutningar har inträffat.
Om du inte får någon signal från fjärrkontrollen så ska du kontrollera batterierna (att dem är instoppade på rätt sätt och inte är urladdade heller) samt själva signalen. Bara experter kan göra detta.
Centrallåsets livslängd är inte begränsad. Om komponenten används korrekt och inte utsätts för några mekaniska stötar under sin användning så bör låset hålla hela fordonets livslängd utan några större problem eller komplikationer.
Efter varje flera år så ska du kontrollera elkablarnas, drivdonens och huvudkretskortets tillstånd, samt rengöra systemets alla olika relevanta komponenter.
Du kan behöva diagnostisera centrallåset ytterligare om du hittar följande symptom:
Fel som leder till delvisa eller kompletta fel hos centrallåset kan delas in i flera olika slags kategorier.
Mekaniska fel inkluderar felaktig användning av dörrens drivdon som leder till att drivdonens kuggar nöts sönder eller att magnetspolarna går sönder, samt förlorad täthet i vakuumledningen.
Elektriska problem kan vara en säkring som har gått, ett urladdat batteri i centrallåsets fjärrkontroll eller ett trasigt relä eller kompressorns kretskort som har drabbats av en kortslutning.
Centrallåsets drift påverkas av hög luftfuktighet eller frost vilket leder till oxiderade kablar och förlorad kontakt, så när årstiderna växlar mellan varandra så ska du se till att parkera fordonet helst i ett garage för bästa skydd.
Hur du går tillväga för att laga beror på vad för slags fel det är. Om en av drivdonen är trasiga, så avlägsnar du dörrens interna klädsel ifråga. Observera att drivdonen med motorer håller mycket längre än drivdon med magneter.
Om ett drivdon är trasigt så ska du byta ut den helt. Skadade elkablar kan lagas och isoleras men det är bättre att bara byta ut dem helt och hållet.
En trasig fjärrkontroll fixar du genom att gå till närmsta servicestation som har dem nödvändiga verktygen för detta.
Vid kortslutning i huvudkretskortet, eller skador på det, så ska du byta ut komponenten. Observera att detta är rätt att göra.