Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil

-
Information
VW Golf III Hatchback (1H1) bilar: tekniska specifikationer, versioner och utföranden
Volkswagen Golf III 1H1 är populära halvkombi modeller med fem säten som tillverkades mellan åren 1991 och 1998. De tillverkades med tre- och fem dörrar. Bilen blev framgångsrikt precis efter att den visats upp och blev proklamerad som “European Car of the Year” år 1992. För tillverkarna var det den första bilmodellen som någonsin fått denna utnämning från dem. Ett stort sortiment av tändstift, vindrutetorkare, olja, luft- och bränslefilter i vår webbutik gör det helt säkert att du kommer kunna hitta de mest passande och bästa komponenterna medan flera specialerbjudanden och rabatter erbjuds för att du ska kunna köpa reservdelar till Golf III 1H1 på ett billigt vis.
Volkswagen Golf III 1H1 - Tekniska egenskaper
Bilens längd var 4020 mm, höjden - 1695 mm, bredden - 1405 mm. Trots dess kompakta storlek var hytten ganska rymlig. Bagageutrymmet var även det rymligt: dess volym varierade mellan 320 till 1152 liter beroende på om baksätena var nedvikta eller ej. Den markfria gången var 130 mm och försåg bilen med stabilitet och ökad hantering av bilen.
Huvudsakliga modifikationer
Under åren lanserades ungefär 50 modifikationer av VW Golf III 1H1: 15 bensindrivna och 6 drevs av diesel med karossen som hade fem dörrar och samma mängd versioner för den med tre dörrar. De flesta hade framhjulsdrift men det fanns även några modifikationer med fyrhjulsdrift. Den mest kraftfulla av dem är 2.9 VR6 Syncro MT.
Denna halvkombi fanns med tre och fem dörrar och var märkbar för dess utmärkta dynamiska egenskaper: dess maxhastighet var 225 km/h och den accelererade till 100 km/h på bara 7.5 sekunder. Den manuella växellådan med fem växlar gav en omgående reaktion från bilen och dess styrkommando. V-motorn låg på upp till 190 hästkrafter och hade ett vridmoment på 5800 rpm. Fordonets lastkapacitet var dock bara 370 kg.
Denna modifikation kan man inte kalla bränsleeffektiv. Bränsleförbrukningen på motorvägen var 8.2 liter per 100 km, och 11.1 liter under en kombinerad körcykel, det kunde gå så högt som 16.1 liter i stadsmiljö. Men Golf III (1991-1998) 2.9 VR6 Syncro MT halvkombi hade andra mål: inte att spara bränsle, men att imponera med dynamik. Arbetet baserades på en princip om en viskös kopplingsfunktion. Under vanliga omständigheter överförs ungefär 93% av motorns kraft via framaxeln men så snart bakhjulen börjar rotera långsammare än de där fram så överförs kraften till den bakre axeln. Växlingen mellan axlarna genomförs smidigt utan ryckningar.
Konfigurationer av Volkswagen Golf III 1H1
Bilen fanns i ett stort antal nivåer. Den mest populära var CL, GL, GT och GT Special. Det fanns flera utrustningsvariationer till GTI och VR6 modifikationerna och begränsade produktionsserier som Savoy, Avenue, New Orleans, Movie, Bon Jovi med flera.
GL konfigurationen hade till exempel fyra krockkuddar, ett antisladdsystem (ABS) som fanns tillgängliga som valbara tillägg. Sätena kunde justeras i höjden och kunde även bli klädda i läder och ha inställningar för värmning.