Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
SKODA 105 / 120 (742) bilar: tekniska specifikationer, versioner och utföranden
Škoda 105/120 (742) bilarna är 5-sits saloons som tillverkades mellan 1976 och 1990. Dessa hållbara, lättskötta och billiga bilarna var väldigt populära, speciellt i Central- och Öst-europeiska länder. År 2002 var modellen den vanligast förekommande på tjeckiska vägar. Du kan köpa reservdelar för Škoda 105/120 (742) från oss. I vårt breda sortiment kommer du definitivt hitta delarna du behöver. Att beställa tar bara ett par minuter. Du kommer inte slös på din tid med oss
Tekniska specifikationer för Škoda 105/120 (742)
Innan bilen fick en uppdaterad design år 1983 var den 4160 mm lång, 1400 mm hög samt 1595 mm bred. Markfrigången låg på 170 mm. Kapaciteten i bagageutrymmet var på 280 liter med kunde utökas upp till 400 liter med nedfällt baksäte. Efter uppdateringen ökade längden till 4200 mm och bredden till 1510 mm. Bägge stötdämparna var oberoende: den främre av MacPherson-typ, den bakre med svängaxlar. Bromsarna på den främre axlen var skivbromsar, trumbromsar användes på den bake.
Motorn monterades i den bakre delen av bilen. Fordonet var bakhjulsdrivet. Men till skillnad från de flesta andra bilarna vid den här tiden var radiatorn monterade i fronten vilket gav bättre kylning.
Huvudversioner
4 versioner av Škoda 105/120 (742) producerades under tillverkningstiden. Samtliga av dem hade förbränningsmotor med bensin.
En 45 hp 4-cylinder, 8-ventilers motor var installerad i 105 S versionen. Den hade ett vridmoment på 75 Nm som nåddes vid 3000 rpm. Bilen accelererade från 0 till 100 km/h på 23 sekunder och hade en topphastighet på 135 km/h. Den maximala lastkapaciteten för bilen låg på 373 kg. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen var 7.9 liter per 100 km. Växellådan var manuell och hade 4 växlar.
Utrustningsnivåer av 105/120 (742)
Škoda 105/120 (742) saloons producerades i följande versioner: S, GL, L, SP, LS, LE, GLS, LX, GL, Sport samt Target.
Bilarna var relativt välutrustade för sin tid. Konstläder användes i bilens interiör. Baksätet med fällbar rygg var relativt ovanligt för bilar under den här tiden. Framsätena kunde också ha fällbara ryggar. Fönstret bak kunde vara uppvärmt. En varvmätare var installerad i de dyrare nivåerna och sätena var utrustade med nackstöd.