Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil

-
Information
MAZDA MX-3 (EC) bilar: tekniska specifikationer, versioner och utföranden
Mazda MX-3 (EC) bilarna producerades från 1991 fram till 1998. De hade 4 säten. En relativt låg vikt och lågt gravitationscentrum hade en positiv påverkan på deras hastighets prestanda. Ta en titt i vår online shops sortiment om du letar efter vart du kan köpa reservdelar för Mazda MX-3 (1991–1998) och få en bra deal. Många bromsplattor, oljefilter, tändstift och andra delar säljs billigt här, så du kan spara pengar.
Tekniska specifikationer av Mazda MX-3 (EC)
Längden på bilen var 4,220 mm, höjden 1,310 och bredden 1,695 mm. Markfrigången var 145 mm. Lastkapaciteten överskred inte 430 kg. Objekt med en total volym av 390 liter kunde få plats i bagageutrymmet.
Bilen hade en oberoende stötdämpning. MacPherson-typ var monterad fram och multi-link där bak. För den bakre stötdämpningen använde tillverkaren varumärkets egna teknologi, Twin-Trapezoidal Link. Den hade en positiv effekt på på styrbarheten och säkerställde en behaglig körning samt hjälpt till att minimera att bilen gled under manövrering. Ventilerade bromsskivor var installerade på den främre axeln. Den bakre kunde utrustas med trumbromsar eller skivbromsar.
Huvudversioner
8 versioner av Mazda MX-3 EC (1991–1998) presenterades under tillverkningsperioden. Samtliga av dem hade bensin motor och framhjulsdrift.
1.8 i V6 MT versionen var utrustad med en K8 motor - en av de mest kompakta 6-cylindriga motorerna vid den tiden. Den främsta egenskapen för den här egna motorn var dess variable resonance induction system (VRIS). Den här teknologin bestod av följande: intaget var utrustat med kammare som var inställda för en specifik resonansfrekvens. Kontroll-enheten bytte dynamiskt mellan dem. På det här sättet uppnåddes en lämplig resonansfrekvens för olika varvtal för motorn. Genom detta såg VRIS till att genom dynamiskt tvingande ändra det skapade trycket i intaget. Användningen av den här teknologin hade positiva effekter på effektiviteten av bränslets förbränning. De andra specifika egenskapen av K motorn är aluminium höljet och en cylindervinkel på 60°. Vevaxeln var tillverkad av härdat stål och anslutningsstavarna av lätt kolstål.
Motorn som användes i 1.8 i V6 MT versionen kännetecknades av 133 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 157 Nm vid 4,500 rpm. Bilen kunde accelerera från 0 till 100 km/h på 8.5 sekunder, medans topphastigheten låg på 202 km/h.
Utrustningsnivåer av MX-3 EC
Tillverkaren erbjöd basnivå samt ett par utökade versioner. Även i basnivån var bilen utrustad med centrallås, tonade rutor, elektriska fönster samt elektriskt soltak.