
Spolarpump bil
Spolarvätskepump till
Spolarvätskepump: användbar information
En tvättvattenpump är en del av brickan. Den styrs av föraren via en spak eller en knapp. Vanligtvis är det en elektrisk pump som drivs av det elektriska systemet. I många fordon finns det flera pumpar eftersom också bakrutan och vissa strålkastarna är försedda med en bricka. Med en dubbelpump matas två brickor med vatten, medan en monopump har endast en utgång. Platsen varierar beroende på tillverkare och modell. Mestadels befinner sig dock pumparna i framskärmen bakom de yttre områdena.
Om en vindruta-bricka inte fungerar, kan det tyda på en defekt i tvättvattenspumpen. Om pumpen producerar buller och slangen inte levererar vatten, är en ersättning nödvändig. Om pumpen är frusen bör det tinas först. Mestadels kan den sedan tas i drift. Så länge som vatten transporteras i tillräcklig mängd måste defekten vara i en annan del av brickan. Ett igensatt slang eller en igensatt munstycke är de vanligaste orsakerna.
Vattenpump kan drabbas av en defekt på grund av normalt slitage. Demonteringen är ibland komplicerat, eftersom tvättvattenpump installeras ofta i ett relativt otillgängligt läge. Därför är ibland andra delar t.ex. stötfångaren avlägsna för att få fritt tillgång. Du ser att vi har mycket att erbjuda t.ex. en förångare, en tvätt-vatten munstycke, en vattenkylare, en kamremlock, en tänd tråd, ett spårstav, en styrenhet och eventuellt andra reservdelar som du behöver för din bilmodell. Bara titta runt på din fritid i vår webbutik!
Så upptäcker du fel hos vindrutespolarpumpen
Kontrollera pumpen genom att slå på tändningen, utan att starta motorn, och tryck ned vindrutespolarens spak. Om du inte kan höra dess elektriska motor arbeta är komponenten trasig.
Dessa tecken tyder på att spolarpumpen behöver kontrolleras:
- vindrutespolarens munstycken (samt bakrutans och strålkastarnas munstycken om din bil har sådana) får ingen spolvätska
- det finns vätskestrålar på slangarna och behållaren måste fyllas på oftare än vanligt
- komponenten har skadats, till exempel vid reparation av närliggande delar
Orsaker till fel hos spolarpumpen
Enheten går vanligtvis sönder på grund av överbelastning, till exempel när bilen används i dammiga områden. Under sådana förhållanden måste du tvätta vindrutan mycket ofta, vilket kan leda till en blåst säkring. En spänningsgenomströmning i bilens elektriska system orsakar en öppen krets i kablarna som ansluter spolspaken till dess elektriska motor, eller ett säkringsfel. Starka vibrationer i motorrummet kan lossa terminalerna och koppla loss pumpens inre axlar. Spolarvätska av dålig kvalitet och smuts i vätskebehållaren ökar belastningen på elmotorn och kan orsaka att den brinner ut. Inträngning av fukt i mekanismen leder till korrosion av terminalerna och metalldelarna.
Repararera en spolarpump
Ibland behöver du bara byta säkring och skadade slangar för att åtgärda fel. Lätt korrosion av metallelement kan rengöras. Men i de flesta fall bör en ny pump installeras.
Byt ut en spolarpump
Du kan byta ut den här delen själv. För att göra det måste du:
- Säkra enkel åtkomst till pumpen. Du kan till exempel behöva ta bort hjulhuskåpan och den främre stötfångaren.
- Töm spolarvätskan och ta ut behållaren vid behov.
- Koppla bort de elektriska terminalerna och slangarna från komponenten och ta bort den.
- Installera den nya komponenten, anslut slangarna, kablarna och behållaren.
- Häll den nya spolarvätskan i behållaren.
- Kontrollera delens funktion genom att slå på tändningen och trycka på spaken. Om komponenten är i gott skick kommer du att höra ett karakteristiskt ljud under motorhuven och vätskan kommer att sprutas ut jämnt från munstyckena.