
Oljefilter för bil
Oljefilter till
Oljefilter: användbar information
Ett oljefilter krävs i en förbränningsmotor för att säkerställa kvaliteten på oljan. Motorn behöver smörjolja, men det kan hända att oljan blir förorenad under användning. Det kan till exempel vara metallskräp eller främmande partiklar som kommer in i oljan. Dessutom kan oljan kontamineras före användning. Eftersom föroreningar hotar väl fungerande motorn bör ett oljefilter installeras vilket tar bort alla oönskade föroreningar från oljan. Därmed ökas också livslängden för motos.
Oftast används bara en oljefilter men det finns också vissa fordon som använder en bypass-filter. Med detta kan annars obligatoriska oljebyte undvikas helt. De flesta bilägare måste dock byta oljefilter och oljan regelbundet. Du bör akta på tillverkarens anvisningar. Ett byte krävs efter cirka 20000 till 30.000 kilometer. Oljefilter bör ersättas tillsammans med olja. När oljan runnit ska oljefiltret bytas lätt. Det gamla filtret kan skruvas med rätt nyckel lätt.
Det rekommenderas att följa instruktionerna från tillverkaren. När oljefiltret används för länge kan det komma till filtereffekten. Dessutom kan det finnas problem med försäkringsbolaget. Detta kan i vissa fall leda till en enorm ekonomisk förlust. Detta kan lätt undvikas genom korrekt underhåll. Om du också behöver en luftslang, en lufttork, en blottarerelä, ett luftfilter, ett fönster, en fläns, en bränsletank eller en annan reservdelar för din bil, är vår online butik rätta platsen för dig. Du hittar alla de bildelar som du behöver för fordonet.
Fel på kupefilter
- Delarna är smutsiga;
- filtret har skador på ytan;
- filtret är slut (kolet förlorar sina filtreringsegenskaper).
Tecken på fel på kupéfilter
- fönstren immar igen;
- obehaglig lukt i kabinen;
- lufttrycket från fläkten är otillräckligt,
- luftkonditioneringen fungerar dåligt;
- under den kalla årstiden blir kabinen dåligt uppvärmd;
- luften cirkulerar dåligt.
Orsaker till fel på kupéfilter
- detaljer är felaktigt inställda;
- bilen har körts på dammiga vägar;
- delar används längre än tillåtet;
- filterytan är påverkad av vatten och fett;
- smuts och partiklar har kommit in i systemet, så att filtermaterialet är skadat;
- kolet har absorberat för många kemikalier och har därmed förlorat sina egenskaper.
Diagnostik
En visuell inspektion avslöjar eventuella fel. Innan du gör en kontroll, måste du hitta filtrets placering. I de flesta bilar, är det under ett lock, men i vissa fall sitter filtret vid botten av mittkonsolen.
Om filtret inte är för smutsigt, skaka av det ordentligt. Var noga med att kontrollera att det inte finns något vatten på delar, eftersom den fuktiga miljön skapar goda förutsättningar för mikroorganismer.
Byte av kupéfilter
Kupéfilter är förbrukningsmaterial, och repareras inte. Dessutom är det billigt så filtret kan bytas ut vid behov.
Filtrets livslängd är vanligtvis cirka 10000 kilometer. Det ska bytas ut var 5000 kilometer om bilen körs mycket på dammiga vägar eller vägar med dåligt underlag.
Du kan installera ett nytt filter på egen hand, det kräver ingen speciell kunskap eller utrustning. Börja med att ta bort skyddet genom att lossa snäppen eller små skruvar och ta bort delen som ska bytas ut. Se till att du installerar den nya delen på rätt sätt.
Om det under diagnos upptäcks att filtret är ordentligt skadat, bör du kontakta en verkstad för genomgång av klimatanläggningen för allvarligare fel.